30 March 2012

Cara mengembalikan mood ceria...

Views
Hi peeps...
Sejak kebelakangan ni entah kenapa rasa mood down sesgt.. ada kwn hantarkan email nih..meh nak share dengan anda semua... agak berkesan jgk la..sebab tu ada la rasa nak update blog ni hehe..


Andai mood anda down..amalkan ini :


Tips 1: Buat apa yang Anda suka buat di masa terluang. Apa dia hobi Anda?
Setiap orang ada hobi tersendiri cuma Anda sudah lupakan hobi Anda sebab Anda sibuk mengurus kehidupan. Apabila emosi Anda down, Anda rasa tertekan, jiwa Anda tak keruan, tinggalkan dulu benda lain kemudian beralih kepada perkara yang Anda suka buat (hobi Anda) tu. Buat dengan sepenuh hati, jangan dipaksa-paksa atau dilakonkan semata-mata untuk melupakan masalah. Tanya diri Anda, “apa hobi aku?”Anda?
Mungkin Anda suka tengok movie, bersukan, suka menonton tv, suka berbual-bual, suka bermain futsal,bermain games, membaca, menulis, berFacebook. Walau apa saja yang Anda suka buat, buat saja supaya selepas itu Anda merasa ceria semula. Syaratnya, jangan layan rasa tertekan. Hobi dapat merubah fikiran Anda dari asyik memikirkan tekan, masalah dan dugaan. Anda akan dapat lihat penyelesaian kepada tekanan, masalah dan dugaan yang Anda hadapi.

Tips 2: Luahkan, ceritakan, lontarkan.
Bila Anda down, luahkan apa yang membuat Anda ‘down’. Fikir seseorang yang Anda boleh percaya, cari dia, bawa dia berbual-bual, kemudian ceritakan habis apa yang terbuku di hati Anda. Minta dia mendengar saja luahan Anda, beritahu dia supaya memberi pendapat kemduian (jika dia mahu, jika tidak, tak perlu). Luahkan semuanya, jangan simpan-simpan selebihnya. Cara ini akan membuat Anda merasa tenang.

Tips 3: Tulis, buang, lupakan.
Tulis dia atas sekeping kertas apa yang membuat Anda down, apa yang Anda geramkan, apa yang membuat Anda marah, apa yang membuat Anda tak puas hati. Tulis kesemuanya. Keronyok kertas tu pastu buang jauh-jauh. Lupakan apa yang Anda dah tulis tadi. Latih diri Anda untuk tidak mengingat lagi perkara itu. Tips ni ambil masa untuk benar-benar berkesan.


saya tak pasti sumber artikel ni sebab kawan share dgn saya menerusi email.. apapun terima kasih sgt2..
sapa tahu artikel ni dari blog mana???

3 comments:

CIK TOM said...

entah ciktom pun asal artikel tue..hehe

ciktom suka jalan2 tmpt tenang bl xde mood or dgr lagu smpi tdo..

Shah Zamri said...

Salam kenalan from shahamri.com..wow bestnya da memang rezeki kan..entri yang menarik..shah singgah sini :)

Entri Terbaru: 1. Metered Earnings Nuffnang Pertama Shahamri.com , 2. Bob Kuman Pelawak Dan Pelakun Berbakat Besar Meninggal Dunia...Al-Fatihah


O-rasa said...

cik tom punya entry ke artikel ni..nnt sy letak credit eh..jap sy cari link dulu ya :)