02 March 2012

Bahayanya Ubat

Views
Hi semua..
Harini terasa kembali bersemangat sebab demam dah nyah dari bahan/ Happy tak terkata la kan.
Tapi selsema dan batuk pula menjadi tetamu yang tak pernah diundang. Pasti ada orang yang beranggapan "ape la minah ni, tak sihat pergi je la klinik!!!'"

Opsss..for your information (mata biru sekejap), saya ni manusia yang alergi pada PARACETAMOL dan PONSTAN. Okey? Tak tahu apa itu paracetamol? Ok biar saya tolong jelaskan... 

Paracetamol ada sejenis ubat tahan sakit yang yang paling popular diseluruh dunia. Paracetamol ni sering digunakan untuk mengurangkan rasa sakit kepala, pening, demam, mengurangkan sakit gigi, sakit pinggang dan lain2. Paracetamol yang paling popuar di Malaysia ni, ialah PANADOL. Oleh kerana panadol mengandungi paracetamol, saya tak dapat la nak ambil panadol masa demam atau sakit tu.. 

If degil, nak makan jugak, muka saya ibarat ikan buntal la jawabnya..Bengkak wooo.. Pernah dikejarkan ke PPUM akibat panadol. Pelik jugak sebelum ni masa kecil2 pon pernah makan panadol ni.. tapi bila dah besar tak tahu kenapa alergi pulak.

Walau bagaimanapun, mungkin ada hikmat disebalik semua ni. Sebabnya, semalam saya demam teruk, tapi tau nak buat macam mana try la search petua2 nak legakan demam. memang jumpa banyak sangat petua tradisional ni. 

Stay jauh dari keluarga mengajar saya hidup berdikari. Yela, kalau stay kat kampung dangan mak ayah, bila demam mesti mak cari ubat akar kayu. Pernah demam masa kat kampung, mak cari akar rumput apa ntah...rebusan air tu, memang sangat mujarah, sehari ja demam dah pulih. Tapi lupa nak tanya la apa nama rumput tu. Maybe sini susah nak cari. 

OK la berbalik ke topik asal, semalam masa tengah buat research kat internet terjumpa 1 artikel dari Selangor2u yang menyatakan PANADOL menjadi punca KANSER DARAH!!!! OMG.. rasanya saya tak perlula nak terang panjang lebar..just klik DISINI untuk maklumat lanjut.

No comments: