03 March 2012

Fotografi

Views

Hi...Salam 1 Malaysia semua :)
Entry kali ni nak citer berkaitan minat aku.
Aku memang minat @ mengidam untuk memiliki sebuah kamera jenis DSLR ni,..
Sejak tahun 2009 lagi. Tapi apa kan daya.. masa tu aku masih seorg mahasiswi yang tak berkemampuan untuk memiliki barang semahal itu :(
DSLR camera ni bukan la murah.. ribu-riban harganya.
Tapi akhirnya aku berjaya memiliki sebuah DSLR camera ni setelah setahun bekerja :)
Canon 550D ja.. Utk beginner. Lagipun rasanya tak perlu nak beli yang mahal2 kan..sebabnya aku hanya minat nak amik gambar. Bukan nak jadi professional photographer pun.
Survey punya survey, aku terberkenan dengan Canon 550D ni.




CANON EOS 550D




Sebelum aku ada camera ni, aku just snap guna camera handphone ja.
Nak tengok hasilnya?



Gambar ni aku snap guna Sony Ericsson w580i ja (2mp)



Jalan menuju ke Tempat rekreasi Bukit Perak, Pendang, Kedah


On The Way to Bukit Perak


Tujuan aku snap tu sesaja ja.
Pantang jumpa view menarik mesti nak snap. tak kisah la samada guna camera handphone @ digital camera. sebenarnya aku suka snap gmbr nature. Sebabnya? entah la.. aku suka tgk alam sebenarnya. Kalau nak snap gmbr org, takut gambar tak cantik....nanti byk plak komplain. Snap gamabar nature la sure dia tak komen apa2 hehe.

OK jom tgk aku snap guna camera handphone 5MP pulak


Taman Botani, Putrajaya



Padang Sera Kedah
Cyberjaya 

Seterusnya jom layan gambar yang aku snap guna DSRL Camera....



Mengkuan Dam
Mengkuan Dam
Taman Botani, Putrajaya
Taman Botani, Putrajaya
Sebenarnya semua aku snap tu tak ada ilmu langsung pun tentang fotografi ni.
Ada jugak la baca nota2 berkaitan fotografi ni. Tapi susah nak ingat la....
so aku snap ikut suka ja la..perbezaan antara ketiga2 jenis kamera yang aku guna ni, 2Mp camera ni blh la setakat nak merakam gambar yang menarik.. tapi gambarnya tak sharp. byk noise. Tapi blh ja nak simpan sebagai kenangan. Kalau guna 5Mp camera plak, gambar cantik jugak la..cuma Tak leh la nak buat gambar bokeh (blur). Manakala guna DSRL (18Mp) plak, semua ada..cuma kreativiti ja. Aku plg suka gambar last tu.. bokehnya sgt kaw :)




No comments: