08 March 2012

Kek Kukus

Views
Sapa suka makan kek kat sini? sila angkat mouse!!! hehehe
Nak belajar cara buat kek simple? Kukus ja tau.. senang.. Tak da oven pon boleh buat hehe
Kek ni saya dapar resepi dari internet.. campur2 ja resepinya hehe. Nak minta maaf sangat kepada tuan asal resepi tu..sebab saya tak ingat laaaaa web site yang saya amik resepi :( maaf yaa..
resepi ni saya salin dalam buku jek huhu


Rainbow Butter Cake


Bahan-bahan
2 Cawan Butter (250 gm)
2 Cawan gula kastor (200gm)
6 biji telur gred A
3 cawan tepung gandum (ayak) (375gm)
1 sudu besar esen vanilla
3 Jenis pewarna

Cara-cara
1. Pukul mentega dan gula kastor hingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga sebati.
3. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit dan pukul lagi.
4. Masukkan esen vanilla dan pukul adunan sehingga sebati.
5. Bahagi adunan kepada 3 bahagian dan titiskan warna kesukaan.
6. Tuang adunan secara berselang seli ke dalam loyang.
7 Kukus 45minit hingga 1 jam.

wangi dan lembut tau kek ni..
Resepi asal guna sukatan cawan..Tapi disebabkan saya TAK TAHU nak sukat guna cawan tu, saya tukarkan kepada gm semua bahan2nya hehe..

SELAMAT MENCUBA
Ada ke sesapa yang sudi nak kongsi resepi kek kukus lain pulak???



No comments: