03 June 2012

Bahan kimia berbahaya dalam shampoo

Views
Hi..
Ada tak kat sini yang tak guna shampoo untuk cuci rambut?
Hehehe..rasanya semua orang guna shampoo kan?
Aku pun tak terkecuali jgk...
Masa dalam proses untuk tukar shampoo..

aku try la search kat Mr Google...guna keyword "bahan kimia berbahaya dalam syampoo"
terjumpa la perkataan "Sodium Laureth Sulfate" (SLS)

Apa itu? SLS ni sejenis bahan kimia yang biasanya terkandung dalam shampoo yang pada asalnya bertindak untuk menghasilkan buih. Selain shampoo, ia jugak ada dalam sabun @ ubat gigi!!! Kita kan memang suka mandi guna sabun @ shampoo yang banyak buih ni kan...SLS dipercayai boleh membawa barah otak atau kanser!!! Pernah ada orang mengajukan soalan pada pengusaha shampoo di seluruh dunia...jawapannya....
"kami memang memerlukan ia untuk menghasilkan buih yang banyak"
Kata si Profesor plak, "kami masih belum menjumpai bahan kimia lain untuk menggantikan peranan bahan kimia ini"

Ala...diorang ni....asalkan laku ja kan.. Apa diorang nak kesah??

So...dah tau macam tu, aku pun pi la watson..cari shampoo yang tak ada SLS ni...cari punya la cari kan, memang hampir semua jenis shampoo yang ada kat pasaran ni ada SLS..Kiranya dah hampir 25 tahun la SLS ni bergelumang di badan aku... OMG!!!

Lastly, aku terjumpa sejenis shampoo yang tak ada SLS.. tapi ada sodium laureth sulfate (SLES) la pulak..aku ada terbaca kat forum, dia cakap SLES ni boleh dikatakan lebih selamat untuk digunakan berbanding yang ada SLS.. pening sungguh dengan nama bahan kimia ni.. lebih kurang ja...tapi tak tahu la kan.


ni la Shampoo nya..

 # Korang guna shampoo apa? Pernah tak jumpa shampoo yang tak ada SLS ni? kongsi2 la...
 

1 comment:

rinn said...

Insya Allah produk NEWAYS tiada bahan SES/SLS dan bahan2 lain yg berbahaya...dan Alhamdulillah HALAL...boleh tgk sini www.neways.com.my....nk tahu lanjut, bley hubungi sy. berkaintan produk dan bisnes jika barminat. Insya Allah mencegah lebih baik dr mengubat...