29 February 2012

Hasil berkarate di dapur

Views
Harini nak share masakan kegemaran saya..
saya memang sukaaaaaaaaaaaaaaa sangat makan ikan...especially siakap, kerapu, keli..
Harini saya nak share satu resepi dulu..resepi ni mak saya suka masak kat rumah..

Ikan Kerapu Masak Taucu














Bahan :
Dua ekor ikan kerapu
dua sudu makan taucu (sebolehnya basuh dulu taucu tu ya..sebab nanti terlampau masin plak...)
air-setgh cawan
gula secukup rasa
2 sudu minyak masak


Bahan sos (ditumbuk)
5 tangkai cili hijau (boleh tambah kalu suka pedas)
1 tangkai cili besar
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2cm halia
(kalau yang kurang rajin nak tumbuk semua bahan2 ni, boleh ja dihiris halus semua bahan2 sos ni) saya suka tumbuk sebab kurang gemar mkn bawnag putih n halia..so kalau tumbuk, tak ada pilihan kan..semua kena telan hehe ...


Cara-caranya

1. goreng ikan kerapu hingga masak (jangan terlalu garing)
2. Tumiskan bahan sos dan taucu sehingga naik bau lebih kurang 3 minit.
3. Masukkan setengah cawan air dan tumis lagi hingga air mendidih.Masukkan gula secukup rasa ya. Garam tak perlu letak dah sebab taucu tu dah masin..saya selalu basuh dulu taucu n tapis guna penapis santan tu.. nak kurangkan masin taucu...
4. Selepas tu masukkan ikan yg dah digoreng tadi.
5. Kacau2 sikit dan bila sos dah agak rata pada ikan, boleh angkat dan hidangkan (boleh taburkan dgn daun sup untuk bau yang menyelerakan)

SELAMAT MENCUBA :


yummy2

2 comments:

MamaJay said...

mama pun memang suka akan masakkan seperti ini..

asaro chan said...

kan mama..simple.. masak kat rumah kebersihan lebih terjamin :)